KONVERZIJIN RJEČNIK DIGITALNOG MARKETINGA

Pojmovi u digitalnom marketingu mogu biti konfuzni, dvosmisleni, nedovoljno jasni. Zato smo za vas pripremili ovaj pojmovnik, u kojem jednostavno možete pretražiti izraz iz sfere digitalnog marketinga koji vam je od interesa i odmah pored njega naći pojašnjenje.

Svakako bookmarkajte 😊 ovu stranicu: mi ćemo je redovito održavati i unositi dodatne pojmove, izraze i idiome iz online marketinga.

Listu pojmova možete naći ispod. Gdjegod je bilo moguće, unijeli smo izraz i na engleskom i na hrvatskom, uz što kraće pojašnjenje. Popis je sastavljen po abecednom redu pojmova i izraza.

Na određenim smo mjestima unijeli i sliku koja vizualno prikazuje pojašnjenje određenog pojma, izraza ili idioma.

Ukoliko u našem popisu izraza ne možete pronaći onog koji vas zanima, probajte iskoristiti “prečicu” za pronalazak izraza. Istovremeno stisnite tipke CTRL i F, te u polje koje će vam se otvoriti na ekranu unesete željeni izraz. Potom kliknite na tipku Enter. Ukoliko i onda ne nađete ono što vas zanima, kontaktirajte nas i postavite pitanje, a mi ćemo vam odgovoriti i dodati taj izraz na ovu stranicu, ukoliko još nije u našoj listi.

Pojmovi u digitalnom marketingu

A/B testiranje (eng. A/B Test) = poznati i kao split-run testovi, eksperimenti su u kojima se testiraju dvije različite verzije iste stvari i time mjeri učinkovitost. U svijetu digitalnog marketinga, “stvar” koja se testira najčešće je web stranica, kampanja na društvenim mrežama, email kampanja, kampanja na tražilici ili obrazac za prijavu. Za učinkovito A/B testiranje, oglašivači i/ili analitičari moraju moći kontrolirati sve varijable osim one koju testiraju, izbjeći pristranost u načinu na koji se test isporučuje i generirati dovoljno veliku veličinu uzorka. U mnogim slučajevima, CRM softver ili softver za marketing putem e-pošte može pomoći u provedbi A/B testa.

B2B (skraćenica od Business-To-Business) = opisuje poslovanje koje se dogodi prodajom proizvoda ili usluge jedne tvrtke drugoj

B2C (skraćenica od Business-To-Consumer) = poduzeće koje prodaje izravno potrošačima opisuje se kao B2C. Ta tvrtka kontrolira svoj proizvod od početka do kraja: od razvoja, pa do konačne prodaje. Kada kupite hamburger u McDonaldsu, to je savršen primjer B2C poslovanja.

BOFU (skraćenica od Bottom Of the FUnnel) = označava dno marketinško-prodajnog lijevka i zadnja je faza na kupčevom putovanju prije kupnje. Faza odluke. Kad potencijalni klijent dođe u fazu odlučivanja, spreman je za vaš prodajni tim. Konkretna i detaljna prodajna ponuda odlična je za potencijalnog klijenta u ovom trenutku. U ovoj fazi treba “zakucati” i uvjeriti potencijalnog klijenta da je upravo vaš proizvod ili usluga najbolji odabir za njega. Od tri pozicije u lijevku (TOFU, MOFU, BOFU), ljudi u BOFU fazi su najbliži konkretnoj kupnji vašeg proizvoda ili usluge.

Buyer persona = ne znam da postoji prijevod ovog izraza na hrvatski jezik, hajdemo prevesti kao “idealni kupac“. U marketingu, buyer persona je savršen opis osobe od koje očekujete da kupi vaš proizvod ili uslugu. Buyer persona je potpuna analiza ponašanja, problema, ciljeva, želja, snova, demografije i profesionalnih karijera ljudi od kojih očekujete da kupe vaš proizvod/uslugu. Izrada buyer persone bi trebala uslijediti svakom pokušaju content marketinga. Naime, prije nego počnemo pisati sadržaj za određenu stranicu, moramo najprije znati kojoj publici se obraćamo.

CPM (eng. Cost Per Mille) = digitalna kampanja kod koje se naplata vrši svakih 1000 prikazivanja oglasa na digitalnoj platformi na kojoj se provodi oglašavanje. Kod ovakve kampanje obično je unaprijed poznat CPM. Primjerice, ukoliko želite oglašavati banner oglasom na nekom od poznatih portala, postoji mogućnost da će vam biti ponuđena CPM kampanja, i to kroz unaprijed definiranu fiksnu cijenu. Npr., za 20.000 kn možete očekivati 1.000 prikazivanja vašeg oglasa na tom portalu. Da li će (i koliko) klikova na vaš oglas biti zabilježeno kao rezultat takve kampanje uopće nije bitno za ovaj princip naplate oglašavanja.

CRM (eng. Customer Relationship Management) = Upravljanje odnosima s klijentima (CRM) je proces izgradnje, održavanja i poboljšanja odnosa tvrtke sa svojim klijentima. Za mnoge digitalne “marketingaše”, CRM softver je važan aspekt učinkovitog CRM-a, jer pravi softver može omogućiti skalabilno upravljanje kontaktima, kvalitetnu segmentaciju kupaca, automatizaciju marketinških napora i prodajnu analitiku.

Dofollow link = Dofollow veze su one koje omogućuju Googleu i drugim tražilicama da uoče vezu na vašu web stranicu. Dakle, svaki put kada umetnete dofollow vezu na svoju stranicu, Google će kroz tu vezu dati autoritet domeni na koju usmjerava vaša Dofollow poveznica. Postoje i Nofollow poveznice => o njima saznajte ispod.

Generiranje leadova (eng. Lead generation) = proces stjecanja novih leadova (potencijalnih kupaca). Generiranje potencijalnih kupaca na mreži se obavlja pružanjem vrijednog sadržaja posjetiteljima web stranice u zamjenu za njihove kontakt podatke.

Glavni putevi konverzije (eng. Top Conversion Paths) = metrika u softveru Google Analytics, uz pomoć koje možete pratiti kako su izgledali “lanci” donošenja odluke do konverzije. Ti su “lanci” sastavljeni od kanala preko kojih su kupci na vašem webu došli ili dolazili na vašu stranicu, ukoliko je više od jedne posjete prethodilo kupnji. U primjeru na slici ispod vidimo da je najveći broj konverzija (njih 2433) nastupilo u scenarijima gdje su korisnici plaćenih oglasa na tražilici dvaput posjetili web prije kupnje. Oba puta su posjetili stranicu klikom na plaćeni oglas na tražilici. Interesantno je pogledati i scenarij pod rednim brojem 7. na slici ispod, u kojem su korisnici prvi put posjetili stranicu klikom na organski rezultat pretrage, što nije rezultiralo konverzijom. Njihova druga posjeta stranici – koja je nastupila klikom na plaćeni oglas na tražilici – jest rezultirala konverzijom. Ovo nas dovodi i do pojma modela atribucije.

Googleova pretraživačka mreža (eng. Google Search Ads) = dugi niz godina poznata kao Google Adwords, je mogućnost oglašavanja tekstualnim oglasima na globalno najpopularnijoj internetskoj tražilici Google, po CPC principu naplate. Više o ovoj metodi oglašavanja možete saznati na našoj stranici o ovoj usluzi  koju s ponosom nudimo našim klijentima.

Googleova prikazivačka mreža (eng. Google Display Network) poznata i kao GDN te Google Display Ads (GDA) = je mreža portala koji su stupili u partnerstvo s Googleom, s ciljem prikazivanja oglasa koji se unosom u Google Ads oglasno sučelje potom mogu prikazivati na tim portalima. Popularnost oglašavanja na Googleovoj prikazivačkoj mreži jest u tome što oglašivač ima izbor između CPC i CPM principa naplate, ovisno o cilju kampanje (nije isto da li je cilj kampanje da što više ljudi vidi plaćeni oglas, ili da što više ljudi klikne na oglas i posjeti web stranicu oglašivača). 

Dodatna prednost ove oglašivačke platforme jest u tome da oglašivač može oglašavati na jednom ili na više portala, te da može precizno filtrirati željene portale u kampanji. Nedostatak kod tako ciljanog pristupa je u tome što Googleovi partnerski portali radije prikazuju oglase oglašivača kojima direktno prodaju oglasni prostor nego da na tom oglasnom prostoru prikazuju oglase iz GDN mreže, od čega sam portal ima minimalnu zaradu.

Impresija (eng. Impression) = Impresija je prikaz dijela internetskog sadržaja. Ovaj se taj izraz često koristi u svijetu plaćenih internetskih oglasa. Na primjer, klikovni postotak (CTR) izračunava se stavljajući u omjer broj zabilježenih klikova na oglas i broj zabilježenih impresija (pojavljivanja) oglasa.

Internet preglednik (eng. Web browser) = program/software za pregledavanje world wide weba ili lokalnih stranica. Najkorišteniji preglednici današnjice su Chrome, Safari, Edge i Firefox. Postoje i vrlo rašireni preglednici izrađeni od strane proizvođača mobilnih uređaja, koji su na te uređaje postavljeni kao “defaultni”.

Interni linkovi (eng. Internal links) = poznati i kao “interne poveznice”. Radi se o hyperlinkovima (poveznicama) koje se postavljaju na web stranicu kojom upravljamo, kako bi korisnici mogli pronaći više informacija na stranicama na koje ih želimo uputiti hyperlinkom. Više o internim linkovima možete pročitati u našoj blog objavi “Signali koje Google uzima u obzir pri rangiranju stranica “. Eto, upravo ste vidjeli jedan interni link. 😊

Kanonične stranice (eng. Canonical pages) = Možda na svojoj web-lokaciji imate objave ili stranice sa sličnim sadržajem. Primjerice, moguće je da na svojim stranicama prezentirate proizvode ili sadržaj koji se može pronaći na više URL-ova na vašem webu. Kako ne biste zbunili tražilice (čitaj: Google), tražilicama možete reći koji URL sadrži izvorni sadržaj. To možete učiniti dodavanjem kanonskog URL-a u za to predviđeno mjesto za meta podatke unutar vašeg CMS-a. Na taj način, tražilice će razumjeti da na vašoj web lokaciji postoji više URL-ova sa sličnim sadržajem, a dobit će i informaciju koji od svih tih URL-ova da uzme kao relevantan za plasiranje u rezultatima pretrage.

Klikovni postotak (eng. Clickthrough Rate ili skraćeno CTR) = je postotak klikova koje online kampanja dobije, ovisno o broju pojavljivanja oglasa. Viši CTR često znači da je takva kampanja imala bolji odjek kod ciljane publike. Formula za izračun CTR-a je: broj klikova iz kampanje ÷ ukupni broj prikazanih oglasa iz kampanje × 100. Primjera radi: ako određena oglasna kampanja ima 50 klikova i 500 pojavljivanja, CTR je 10% 👉 50 ÷ 500 × 100 = 10.

Konverzija (eng. Conversion) = moment pretvorbe posjetitelja web stranice u kupca ukoliko je izvršio kupnju na web stranici, ili u potencijalnog kupca, ukoliko je pomoću web stranice poslao upit, ili na neki drugi način pokazao konkretan interes za proizvod ili uslugu koja se prezentira na stranici.

Lead = bi se na hrvatski – u ovom kontekstu – možda najbolje preveo kao “potencijalni kupac”. Pojednostavljeno, lead je svaki posjetitelj weba (ili društvene mreže) koji se odluči saznati više o proizvodu ili usluzi tvrtke u čijem je vlasništvu ta web stranica ili profil na društvenoj mreži.

Lead kvalificiran za prodaju (eng. Sales Qualified Lead ili SQL) = je potencijalni klijent koji je “proizvod” marketinških aktivnosti, te ga “preuzima” prodajni tim koji potom određuje člana tima koji će direktno kontaktirati tu osobu. SQL je spreman za kupnju proizvoda ili usluge tvrtke.

Marketinška automatizacija (eng. Marketing Automation) = u ovu se namjenu koriste softverska rješenja kao što je Hubspot, koje koriste marketinški odjeli i tvrtke u svrhu automatizacije zadataka koji se ponavljaju. Automatizacija se koristi zajedno s generiranjem leadova. Ovisno o ponašanju korisnika, s web stranice im se automatski šalju različite informacije na temelju onoga što ih zanima.

Modeli atribucije (eng. Attribution models) = Model atribucije je pravilo ili skup pravila koji određuje kako se zasluga za prodaju/ konverzije dodjeljuje dodirnim točkama u glavnim putevima konverzije. Na primjer, model “Zadnja interakcija” (eng. Last interaction) u Google Analyticsu dodjeljuje 100% zasluge konačnim dodirnim točkama (tj. klikovima) koje neposredno prethode prodaji ili konverzijama.

MOFU (skraćenica za Middle Of the FUnnel) = označava sredinu marketinško-prodajnog lijevka i predstavlja fazu ozbiljnijeg razmatranja od strane kupca. Potencijalna osoba u sredini lijevka prešla je sa osviještenosti na razmatranje i spremna je primiti konkretnije informacije o vašem proizvodu ili usluzi. Potencijalnom kupcu se dostavlja ponuda kako bi mu se pružilo više informacija i riješilo bilo kakvu dubiozu u glavi kupca. Od tri pozicije u lijevku (TOFU, MOFU, BOFU), ljudi u MOFU fazi su bliži konkretnoj kupnji vašeg proizvoda ili usluge od onih u TOFU fazi, ali su dalje od kupnje od potencijalnih kupaca u BOFU fazi.

Nofollow poveznica (eng. Nofollow link) = je veza koja se ne računa kao bod u korist stranice iz perspektive tražilica. Takva veza ne povećava autoritet domene (PageRank) na koju veza vodi i ne pomaže pri plasmanu te stranice u SERP-ovima.

Onsite optimizacija stranice (eng. On-Page Search Engine Optimization) = skup aktivnosti koje se provode na web stranici koja je predmet optimizacije za tražilice, u tu namjenu. Onsite optimizaciju valja razlikovati od Offsite optimizacije. Više o ovome pročitajte na našoj stranici s opisom SEO usluga koje nudimo.

Organski rezultat pretrage (eng. Organic search result) = unos na stranici s rezultatima pretrage na internetskoj tražilici. Ovaj unos se prikazuje uslijed relevantnosti stranice po pojmu pretrage i SEO aktivnosti na stranici. Ne miješati s plaćenim rezultatom pretrage, odnosno, plaćenim oglasom na tražilici.

Oznaka stranice u pregledniku (eng. Bookmark) = svaki internet-preglednik ima mogućnost označavanja web stranica za brži/lakši pristup tim stranicama u budućnosti. Nerijetko ćete čuti od korisnika interneta “Bookmarkaj si tu stranicu, odlična je”. Korisnik želi sugerirati da označite stranicu u pregledniku, kako bi joj se kasnije mogli jednostavno vratiti.

Povrat ulaganja (eng. Return On Investment, ROI) = je postotak povrata ostvarenog na dano ulaganje. Iako postoji mnogo mjernih podataka specifičnih za marketing na koje ćete naići dok radite kroz marketinški proces, važno je ne zanemariti osnove, kao što je ROI. Zahtjevna tema u svijetu digitalnog marketinga je pripisivanje prodaje određenoj marketinškoj kampanji. Kod kupaca koji su više puta posjetili vaš web prije kupnje, a na njega su došli s različitih kanala (facebook, plaćena kampanja na Googleu, direktno…) – kako možete znati što je točno potaknulo kupca na kupnju? Nažalost, ne postoji jednoznačan odgovor na ovo pitanje. 

Međutim, alati za marketinšku analitiku i softver za marketing putem e-pošte kao što je Mailchimp mogu pomoći pripisati povrate određenim kampanjama. Postoji i napredni pristup modelima atribucije u Google Analyticsu, ali više o ovome u nekoj drugoj objavi.

Formula za izračun povrata ulaganja je: ((zarada od prodaje – investicija u oglašavanje) ÷ investicija u oglašavanje) x 100.

PPC (eng. Pay Per Click) = digitalna kampanja kod koje se naplata oglašavanja vrši po principu plati-po-kliku. Drugim riječima: plaćate klikove na vaš oglas, koji korisnika oglasa vode na vašu web stranicu. Ovakvo oglašavanje se nerijetko naziva “risk free”, jer plaćate samo onda kada korisnici potvrde svoj interes za vašim proizvodom ili uslugom klikom na oglas kojim se taj proizvod ili usluga promovira.

Rang stranice (eng. PageRank) = PageRank (PR) je algoritam kojeg koristi tražilica Google u svrhu rangiranja web stranica među rezultatima pretrage. Naziv duguje terminu “web page” (web stranica) i suosnivaču Googlea Larryju Pageu. PageRank je način mjerenja važnosti web stranica. Prema Googleu: PageRank funkcionira na način da vrednuje broj i kvalitetu poveznica na stranicu, kako bi odredio grubu procjenu važnosti te web stranice. Temeljna pretpostavka je da će važnije web stranice vjerojatno primati više poveznica s drugih web lokacija. PageRank danas nije jedini algoritam koji Google koristi za generiranje rezultata pretraživanja, ali je to prvi algoritam koji je ta tvrtka koristila i najpoznatiji je.

Responzivne stranice (eng. Responsive web design) = pristup dizajnu web stranica s ciljem optimalne/ lijepe prezentacije stranica na različitim vrstama uređaja i ekrana 👉 od najmanjih do najvećih, kako bi se osiguralo optimalno korisničko iskustvo. Na primjeru ispod, možemo vidjeti Valamarov web, kako se prikazuje na desktop računalu i na mobilnom uređaju. Odličan primjer responzivnog dizajna:

Primjer neresponzivne stranice je stranica Turističke zajednice Kvarnera. Ispod je screenshot sa smartphonea na današnji dan. Odmah je primjetna slaba čitljivost teksta na malom ekranu:

Sadržaj je kralj (eng. Content is king) = idiom koji se u digitalnom marketingu koristi za potenciranje značaja originalnog, svježeg, aktualnog, zanimljivog i korisnog sadržaja na internetskim stranicama. Ovakav sadržaj cijene i korisnici web stranice i tražilice, koje će stranice s takvim sadržajem vjerojatnije plasirati na uočljivije pozicije u organskim rezultatima pretrage, nego one “konkurentnih” stranica koje nemaju takav sadržaj.

SEM (eng. Search Engine Marketing) = Marketing na tražilicama je proces povećanja količine i kvalitete prometa na vašoj web stranici, koristeći SEO i plaćene oglase na internetskim tražilicama. Ukratko: SEO + plaćeni rezultati pretraživanja = SEM.

SEO (eng. Search Engine Optimization) = sve aktivnosti namijenjene za optimizaciju web stranica za tražilice, u svrhu dosezanja vidljivijih pozicija na organskim rezultatima pretrage.

Stjecanje linkova (eng. Link Building) = je proces povećavanja broja vanjskih stranica koje postave tzv. Dofollow link (vezu) na vašu web stranicu. Radi se o jednom od važnijih elemenata SEO procesa. Link building obično uključuje stvaranje visokokvalitetnog sadržaja (zanimljivog, zanimljivog) kojeg drugi žele podijeliti.

Stopa konverzije (eng. Conversion rate) = je postotak kupaca ili potencijalnih kupaca koji poduzimaju određenu radnju na vašoj stranici. Stopa konverzije se računa na način da podijelite broj zabilježenih konverzija s ukupnim brojem posjetitelja weba u promatranom periodu. Pritom, konverzija na vašem webu može biti bilo što: od klika na email adresu, preko poslane poruke putem kontakt forme, do kupnje u vašem web shopu. 

Budući da se značajni marketinški napori usredotočuju na usmjeravanje kupca prema sljedećem koraku u prodajnom toku, stopa konverzije važan je marketinški pokazatelj. Prosječne stope konverzije uvelike variraju ovisno o marketinškom kanalu i djelatnosti. Npr. određena istraživanja kazuju da je prosječna stopa konverzije web stranice iz industrije profesionalnih ili financijskih usluga bila 10%, dok je na stranicama maloprodaje (e-trgovina) bila samo 3%.

Stopa napuštanja odredišne stranice (eng. Bounce rate) = predstavlja omjer broja korisnika koji “odskoče” nakon posjete vašoj web stranici i ukupnog broja posjeta stranici u promatranom vremenskom periodu. Napuštanje (bounce) se manifestira kao posjet vašoj web-lokaciji koji ne uključuje surfanje vašim webom kako bi korisnik posjetio neku drugu stranicu na vašoj web-lokaciji ili poduzeo bilo koju drugu radnju. Pojednostavljeno, Bounce rate označava stopu korisnika koju su “sletjeli” na jednu stranicu vaše web-lokacije i potom je napustili. 

Generalno, niska stopa napuštanja stranice poželjnija je od visoke stope napuštanja, ali ovo je još jedan dio marketinške terminologije gdje je kontekst zaista bitan. Na primjer, možete očekivati da će priopćenja za tisak, stranice s kontaktima i stranice proizvoda imati značajno različite stope napuštanja. Uostalom, korisnik je vjerojatno došao na te stranice iz vrlo različitih razloga. Ovdje treba spomenuti i da postoje različiti načini kojima se smanjuje stopa napuštanja. Među njima je taktički unos gumba s pozivom na akciju, drugačiji pristup sadržaju na dijelu stranice “iznad prijeloma” i drugi.

Stranica s rezultatima pretrage (eng. SERP = Search Engine Results Page) = stranica koja se otvara nakon što u internetsku tražilicu – u polje predviđeno za pojam pretrage – unesete pojam od vašeg interesa i potom kliknete tipku Enter ili gumb “Pretraži”.

Stranica zahvale (eng. Thank you page) = web stranica koja se prikaže nakon izvršene kupnje na toj web lokaciji, ili nakon poslanog upita preko kontakt forme na toj stranici i sl. Važna je i potencijalnom (ili stvarnom) kupcu, jer nakon što mu se prikaže stranica zahvale, zna da je njegov upit ili transakcija uspješno prošao/la. A važna je i vlasniku stranice, jer na toj stranici zahvale može postaviti kratki programski kôd, putem kojega se mogu pratiti ciljevi stranice, odnosno, konverzije na toj stranici.

Trošak akvizicije kupca (eng. Customer acquisition cost) = Trošak akvizicije kupaca je iznos novca koji je potreban da se jedna osoba pretvori u kupca. Ova se brojka uglavnom fokusira na marketinške troškove. Kada se ova brojčana vrijednost odredi, tvrtke mogu predvidjeti koliko će trebati potrošiti da bi generirale željeni broj kupaca.

TOFU (skraćenica za Top Of the FUnnel) = ne, ovdje nije riječ o prehrambenog proizvodu. 😊 TOFU označava vrh marketinško-prodajnog lijevka i predstavlja početak kupčevog “putovanja”. Informacije koje vaša web stranica pruža novim potencijalnim kupcima su odgovori na pitanja o uslugama ili proizvodima, pozicioniranje robne marke i uobičajena pitanja za odjel prodaje. Od tri pozicije u lijevku (TOFU, MOFU, BOFU), ljudi u TOFU fazi su najudaljeniji od konkretne kupnje vašeg proizvoda ili usluge, te ih možemo označiti kao “općenito zainteresirane”.

URL (eng. Uniform Resource Locator) = pojednostavljeno, URL znači web adresa. Primjera radi, URL web shopa OPG Rakovac je https://opg-rakovac.hr/shop/

Web analitika (eng. Web Analytics) = analiza podataka i trendova vezanih uz posjete web stranici ili/i društvenoj mreži. Podaci dobiveni putem analitike koriste se za unapređenje rezultata web stranice, kao i na društvenim mrežama i u email kampanjama. Prilikom pregleda ili praćenja izvedbe bilo koje internetske kampanje, analitika pruža vrlo značajne podatke. Analitika web stranice pruža vam podatke kao što su posjetitelji web stranice, vrijeme na stranici, pregledane stranice, demografija i još mnogo toga. Koristeći analitiku, možete doći do zaključka koliko vam je isplativa web stranica. Postoje različiti softwarei i aplikacije za analitiku, neki od kojih su Adobe Analytics, Statcounter ili HubSpot. Međutim, globalno najkorišteniji software za web analitiku je besplatna inačica Google Analyticsa.

Fotografije: Pixabay

Facebook
Twitter
LinkedIn
Reddit
Email
Print

Odgovori

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Obavezna polja su označena sa * (obavezno)

see think do

See Think Do

Ukoliko nemate web stranice podešene na način da zadovoljavaju sve tri faze razmatranja – See Think Do – vjerojatno propuštate neke kupce

Pročitaj više »